Blogs • 30 Mar 2020

Consultancy 2.0: Focus op de toekomst van IT-consultancy

De recente gebeurtenissen in de wereld zetten ons allen aan het denken. Meer dan ooit staan we stil bij onze gehaaste levensstijl en de dagelijkse rush waar we ons in bevinden. We leven van file naar file, van deadline naar deadline of van afspraak naar afspraak. Vaak, helaas, een combinatie van de drie. Momenteel worden we verplicht om een stap terug te zetten en al snel komen daarbij volgende bedenkingen: “Hoe kan ik mijn tijd optimaal indelen na de crisis? Welke zaken kan ik veranderen en verbeteren? Hoe ga ik mijn bedrijf herorganiseren?”

Ieder bedrijf, ondernemer and werknemer zal een impact ondervinden van de coronacrisis. Ook de IT-consultancy sector zal grondig veranderen. Tegenwoording is remote werken de norm, en deze trend zal zich voor een groot stuk verderzetten. Want het werkt. Bij Amista zijn veel van onze projecten gewoon verder gegaan in remotemodus. In eerste instantie was het vooral de volksgezondheid die en rol speelde, maar geleidelijk aan zien meer en meer bedrijven bijkomende voordelen. Zo zijn er opportuniteiten om oplossingen te brengen rond mobiliteit, milieu en het tekort aan arbeidskrachten. Deze factoren zouden kunnen leiden tot meer efficiëntie en tot een reductie van de kostprijs van IT-projecten.

Het huidige consultancy-model onder de loep 

Zoals de andere SAP partners werkt ook Amista volgens het gekende consultancymodel. Een consultant krijgt een opdracht om een project uit te voeren bij een klant ergens in België (of daarbuiten). Hij of zij springt in een bedrijfswagen om het werk bij de klant ter plaatse uit te voeren. Recente trends hebben ervoor gezorgd dat wij dat model eens onder de loep hebben genomen. Dit zijn onze bevindingen:

  • De impact van de coronacrisis zal veel bedrijven ertoe aanzetten om minder mensen tegelijk op de werkvloer te hebben. 
  • Bedrijven investeren meer en meer in publieke cloudtoepassingen die het mogelijk maken voor consultants om gemakkelijk van op afstand aan deze toepassingen te werken.
  • De mobiliteitskost in ons land is enorm hoog. Naast de kosten van de verplaatsingen zijn er ook nog inherente kosten aan het tijdsverlies door de lange files.
  • De bewustwording rond de ecologische voetafdruk van de bedrijfswagen en de stimulans om alternatieven (zoals het openbaar vervoer, fietsvergoeding,…) te bekijken.

No alt text provided for this image

De vraag dat wij ons hier stellen is: Kan het anders ?

Ter plaatse gaan is niet altijd nodig 

Terugkomend op het “klassieke” consultancymodel, stelden wij ons de vraag waarom wij altijd ter plaatse worden verwacht bij klanten. Na rondvraag kregen we te horen dat het hoofdzakelijk gaat om een vertrouwenskwestie. Klanten betalen veel geld en willen er zeker van zijn dat de consultants effectief werken aan het project waarvoor ze zijn aangenomen. Toch zou dat niet altijd zo moeten zijn om volgende redenen:

1. Cloud-toepassingen

Zoals eerder vermeld in dit artikel hebben bedrijven meer en meer toepassingen in een cloudomgeving staan. Consultants en ontwikkelaars kunnen gemakkelijk van op afstand op deze toepassingen inloggen.

2. Flexibele werkplek

Steeds meer gaan bedrijven inzetten op flexibele werkplaatsen. Dit om een spreiding van het aantal mensen op de werkvloer te bekomen en verder om een nieuwe manier van werken aan te bieden als bijkomend voordeel naar werknemers. De combinatie van 1 tot 2 dagen thuiswerk per week wordt namelijk steeds populairder om de ideale work-life balance te bekomen én het werkt. Voor bepaalde zaken zoals configuratiewerk zijn consultants thuis wel degelijk productief in hun “home offices”.

 3. Digitale meetings

Het is perfect mogelijk om in mum van tijd een vergadering op te zetten, waaraan consultants uit iedere hoek van het land of de wereld kunnen deelnemen. Deze oplossingen worden niet enkel nog in de privésfeer gebruikt, maar zijn al langer in de bedrijfswereld binnengedrongen. Denk maar aan Teams, Skype, Zoom, GotoMeeting en andere conferencing oplossingen die in sommige gevallen zelf gratis ter beschikking zijn.

Daarom stellen wij een nieuw consultancy model voor

Een model waarbij bepaalde profielen slechts een percentage van hun voorziene tijd voor een project bij de klant ter plaatse aanwezig dienen te zijn.

Een voorbeeld: we hebben ondervonden dat tijdens SAP Cloud projecten consultants gemiddeld slechts 10-15% van de projecttijd effectief ter plaatse dienen te zijn. Alleen al voor de impact op het milieu en de mobilitieitskost is dit alvast een enorm verschil. Op een project van 100 mandagen kunnen daardoor tot 180 enkele ritten (90 dagen x 2 ritten/dag) uitgespaard worden! 

Verder brengt dit ook heel wat andere voordelen met zich mee:  

1.      Productiviteit

No alt text provided for this image

Doordat consultants remote kunnen werken, worden ze niet onnodig gestoord en uit hun concentratie gehaald. Toch blijven ze beschikbaar via verschillende communicatiekanalen. Daardoor kan er snel worden afgestemd indien nodig. Dit is een belangrijk onderdeel van het model. 

2.      Efficiëntie

Door het beperken van verplaatsingen van en naar de klant wordt er veel verplaatsingstijd uitgespaard. Vaak merken we bij onze mensen dat ze veel vroeger aan hun werkdag beginnen als ze van thuis werken. Dit komt niet alleen de consultant ten goede (cfr. Worklife balance), maar ook de eindklant zal enkele voordelen ervaren:

  • Kortere doorlooptijden van de configuratie- en ontwikkelingstaken van een IT project.
  • Hierdoor een daling van de totale projectkost (incl. overhead, travel & expense).
  • Minder werkplekken moeten voorzien worden voor het project. Dit brengt besparingen mee in de “facility” kosten.

3.      Expertise 

De nood aan expertise is groot. Zeker met het tekort aan gekwalificeerde arbeidskrachten in de IT wereld. Het remote model laat ons toe om tijdens de projecten de juiste expertise binnen te brengen op het juiste moment. Bepaalde rollen zijn niet altijd fulltime ter plaatse nodig en kunnen eventueel over meerdere projecten tegelijkertijd ingepland worden. Wij denken hierbij voornamelijk aan technische profielen zoals ontwikkelaars.

Is dat niet gewoon offshore ? 

Dit model biedt u “the best of both worlds”.

Het heeft wél de voordelen van offshore (goedkoper dan on site), maar niet de nadelen. Het tijdsverschil, de taalbarrière en de moeilijke beschikbaarheid van de IT’er zijn namelijk weggewerkt. De consultant werkt immers vanuit zijn eigen locatie in dezelfde tijdzone. En wanneer dat het toch nodig is, kan hij of zij (voor of na de spits) snel ter plaatse zijn.  

Geschikt voor iedere klant? 

Kunnen we dit model  gebruiken voor iedere klant? Ja. 

Kunnen het  gebruiken voor ieder project? Nee. 

We hebben het vernieuwde consultancymodel getest bij enkele projecten, verspreid over verschillende klanten. Daaruit bleek dat het in zowat ieder bedrijf toepasbaar is. Toch is het niet mogelijk om dit toe te passen op ieder project. Wij denken dat dit model vooral kan toegepast worden voor implementatie van cloudtoepassingen. Ze zijn van nature zo gebouwd dat ze van overal in de wereld 24/7 bereikbaar zijn over internet.

Een praktisch voorbeeld: Een groot deel van een recente SAP Sales Cloud-implementatie deden we vanop afstand, behalve de workshops. Daarvoor reden we telkens een halve dag naar de klant, waarna we thuis of op kantoor verder aan de slag gingen.  

No alt text provided for this image

Gaan consultants dan nooit meer bij klanten werken? 

Natuurlijk wel! Het is de bedoeling om klanten de maximale vrijheid te geven bij de opstart van een project. Zo kunnen ze zelf kiezen of en wanneer consultants ter plaatse verwacht worden. Dit heeft een impact op de totale projectkost. We geven onze klanten de ruimte om verschillende opties te vergelijken. Complexere projecten die meestal gepaard gaan met veel veranderingen vergen vanzelfsprekend veel meer aanwezigheid bij de klant. Wanneer oude systemen vervangen worden tijdens een transformatieproject, zijn consultants ook best ter plaatse. In zo'n geval is dit remote model minder toepasbaar. Het klassieke consultancy-model is dus zeker nog lang niet afgeschreven. We zien dit model eerder als een uitbreiding op de klassieke aanpak.  

Interesse?

Overtuigd of nog niet volledig? Wens u meer informatie over dit onderwerp? Hebt u zelf een aantal projecten waar u dit model ziet werken? Vraag naar een vrijblijvend (online) gesprek met een van onze cloud delivery experts om uw concrete projecten te bespreken. Zij zullen u een model op maat van uw onderneming voorstellen. Neem contact op via info@amista.be of contacteer mij rechtstreeks.

Door Stephane Colin, Partner bij Amista

Stephane.colin@amista.be